1. Zentanglesdjur (HT)
Teckna med svartvita mönster. Gör först stora ytor som du sedan fyller med olika mönster.Måleri - Linjedjur
Från gråskala till Färg. Men tänk avskalade linjer.
Så här:
http://www.refrigeratorgood.com/2013/11/high-school-painting-i-decorative-line.html
2. PARAFRAS (VT)
- Nutidskonst/Kända konstverk och konstnärer. Uppgift: Parafras!
Länk till
presentation.
En parafras är
en egen tolkning och bearbetning av ett annat konstverk.
VILKA BILDER?
-
Nutida eller
historiska konstverk.
-
Konstfoton
eller andra kända bilder
-
Reklambilder
-
Parodi på
reklamfilm eller dubbat videoklipp.
GÖR SÅ HÄR!
-
Börja med
att hitta en bild/Videoklipp du gillar på tex YouTube, Google, wikipedia,
Google Art Project eller varför inte i en bok.
-
Ta reda på
lite fakta om verket; När är det tillverkat, vilket typ av konstverk är det, verkets
syfte och budskap.
DIN EGNA TOLKNING!
-
Tolka
bildens budskap och gör det till en egen tolkning!
-
Fundera över
vad det är bilden säger. Vad betyder egentligen den här bilden eller filmen?
Vad är det som gör den så intressant?
ARBETSBESKRIVNING
-
Skriv ned
vad det är för verk du tänkt arbeta med och varför, vilket material och
tillvägagångssätt du ska använda dig av.
Exempel:
Jag har valt konstverket…Därför att…
Enligt wikipedia levde konstnären…. Och målade den här tavlan…. Jag tänkte
först skissa av bilden och sen måla med färgpennor och försöka få den att se
modern ut.
3. TEMAARBETE - BILDPROJEKT (VT)
Det är nu dags att fördjupa dig i en teknik i bild utifrån ett valt tema. Du ska sedan jobba med det här enligt det arbetsschema som bifogas och som du fyller i. Det är ett enskilt arbete. Du kan arbeta tillsammans med en vän MEN du redovisar din egen arbetsinsats, engagemang i projektet och din egen process. Arbetet sker huvudsakligen i skolan och under lektionstid.
Syftet med projektet är att du skall få fördjupa dig i en teknik som du vill utvecklas i. Du arbetar med dina förmågor att kommunicera genom bildskapande. Du övar dig i förmågan att driva ditt arbete framåt och ta egna initiativ. Du övar dig i förmågan att ge och ta emot konstruktiv kritik.
Se till att du har ditt namn och klass på verket /designen. Lämna in din processbok tillsammans med ditt verk. Tänk på att dina anteckningar skall vara lätt att läsa.
Syfte
Syftet med projektet är att du skall få fördjupa dig i en teknik som du vill utvecklas i. Du arbetar med dina förmågor att kommunicera genom bildskapande. Du övar dig i förmågan att driva ditt arbete framåt och ta egna initiativ. Du övar dig i förmågan att ge och ta emot konstruktiv kritik.
Bedömning
Förmåga att kommunicera din arbetsprocess från ide till färdigt verk. Hur genomarbetad, problematiserad och gestaltat det valda temat är. Komposition i bilden/gestaltningen och val av passande arbetsmaterial. Analytisk reflektion om hur bilden/verket förmedlas och kan uppfattas.Tekniker att välja på
blyerts, kol, pastell, tusch, akrylmålning, akvareller, collage, montage, keramik, papier masche, foto, filmanimering (finns begränsat antal paddor för det), design, seriestrip, layout/reklam/tidningsomslag, arkitektur, Grafik – djuptryck eller högtryck m.m.Teman
"Du och jag", "Sport & Idrott", "Natur", "Utan Ord", "Framtidsdröm", "mitt egna tema"Planera din tid.
Du vet hur många lektioner du har att göra det här arbetet. Är du klar med ditt verk/ design efter halva tiden arbeta då vidare och utveckla arbetet i en annan teknik/material. Tänk på ditt syfte och om du vill väcka några frågor med ditt verk.
När du lämnar in arbetet.
Se till att du har ditt namn och klass på verket /designen. Lämna in din processbok tillsammans med ditt verk. Tänk på att dina anteckningar skall vara lätt att läsa.
Lycka till!
//Lollo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar