Här är kursplan för ämnet bild:
(hämtat från Skolverket)
Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka,
lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som har
till syfte att informera, övertala, underhålla och ge oss estetiska och
känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är
betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i
samhällslivet. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor
utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga.
Syfte
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna
utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Genom undervisningen
ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst,
arkitektur och miljöer ingår.
I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla
kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder,
material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna
utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också
uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och
problemlösande sätt.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar
förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska
också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika
bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika
kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även
ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna
bildskapandet.
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna
sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
• skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker
och verktyg samt med olika material,
• undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder,
och
• analysera historiska och samtida bilders uttryck,
innehåll och funktioner.
Centralt innehåll
I årskurs 7–9
Bildframställning
• Framställning av berättande informativa och
samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
• Kombinationer av bild, ljud och text i eget
bildskapande.
• Återanvändning av bilder, material och
föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.
• Digital bearbetning av fotografier och
andra typer av bilder.
• Presentationer av eget bildskapande.
• Rättigheter och skyldigheter, etik och
värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i
medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
• Former, färger och bildkompositioner samt
deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande
arbete.
• Material och verktyg för två- och
tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
• Bilder som behandlar frågor om identitet,
sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas
och framställas.
• Massmediebilders budskap och påverkan och
hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
• Samtida konst- och dokumentärbilder samt
konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige,
Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka
budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva
och samtala om bilders utformning och budskap.
Kunskapskrav
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och
informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med
ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så
att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och
material på ett i huvudsak fungerande
sätt och prövar då hur dessa kan
kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger
och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande
sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att
återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och
inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som
leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och
sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen
om arbetsprocessen och visar då på enkla
samband mellan uttryck, innehåll, funktion
och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och
visuell kultur och för då enkla och till viss
del underbyggda resonemang med kopplingar till egna
erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven
bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med
viss användning
av ämnesspecifika begrepp.
Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och
till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och
informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med
ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade
uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker,
verktyg och material på ett relativt väl
fungerande och varierat sätt och
prövar och omprövar då hur dessa kan
kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former,
färger och bildkompositioner på ett relativt
väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden genom att
återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andrauppslag och
inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon
bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och
sammanhang. Eleven kan också ge utvecklade
omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion
och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och
visuell kultur och för då utvecklade och
relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra
verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens
uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat
sätt med relativt god användning
av ämnesspecifika begrepp.
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och
till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och
informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med
ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att
budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och
idérikt sätt och prövar och omprövar
då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända
samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Under arbetsprocessen formulerar och
väljer eleven handlingsalternativ som
leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och
sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade
omdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i
bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och
visuell kultur och för då välutvecklade och
väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna
erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven
bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt
med god användning av ämnesspecifika begrepp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar